AgroMalibu24.pl to portal informacyjny, za pośrednictwem którego można kupić części i akcesoria do ciągników i maszyn rolniczych
Blog Porady

Typowe błędy podczas obsługi ładowarek teleskopowych

Typowe błędy podczas obsługi ładowarek teleskopowych

80% awarii urządzeń jest spowodowanych ingerencją w systemy maszyn przez niewykwalifikowany personel lub instalacją nieokreślonych części zamiennych

Przedstawiciele producentów Manitou, MERLO, JCB, Faresin i Claas opowiadają o typowych błędach przy wyborze i obsłudze ładowarek teleskopowych.

Niezastąpiony pomocnik w rolnictwie – ładowarka teleskopowa – systematycznie zyskuje sympatię rolników, wypierając ładowacze czołowe, tradycyjnie rozpowszechnione w tym sektorze pracy. Maszyny te, różniące się mocą, zwrotnością, kompaktowością i wszechstronnością, są poszukiwane przez cały rok i każdego dnia. Jak prawidłowo wybrać, konserwować i przedłużyć żywotność ładowarki teleskopowej?

Popularność ładowarek teleskopowych w sektorze rolniczym jest bardzo duża: pomimo kryzysu, popyt na nie stale rośnie od początku XXI wieku. Co więcej, nawet na rynku wtórnym zainteresowanie “teleskopami” jest bardzo duże.

O ile w Europie Zachodniej i USA maszyny 3-5 letnie (powyżej 5 tys. godzin pracy) są zwykle wymieniane na nowe, o tyle w Polsce nawet na rynku wtórnym trudno znaleźć ładowarki teleskopowe z 10-15 tys. godzin pracy, gdyż są one użytkowane przez rolników do końca ich żywotności, pod warunkiem nieprzerwanej dostawy części zamiennych.Wybierając ładowarkę teleskopową, należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jej parametry techniczne i porównać je z zadaniami, jakie maszyna ma do wykonania w gospodarstwie.

Najczęściej nabywcy chcą uzyskać uniwersalną maszynę, która może być stosowana w sektorze produkcji zwierzęcej i roślinnej, która będzie wykonywać następujące zadania:

  • ładowanie ziarna;
  • słoma do przechowywania;
  • do załadunku wozu paszowego
  • Wykonywanie operacji załadunku i rozładunku;
  • i inne zadania w gospodarstwie.

Zastosowanie ładowarek teleskopowych w rolnictwie nie ogranicza się jednak tylko do . Jak to jest wykorzystywane w projektach budowlanych lub przebudowy, czyszczenia dróg, i załadunku ciężkich materiałów budowlanych, itp. Oczywiście, wielofunkcyjność pomaga w szybkim zwrocie kosztów maszyny i maksymalnej ładowności dostępnej w gospodarstwie. Jednak, aby osiągnąć pozytywne wyniki już na etapie wyboru, trzeba znać dostępność części zamiennych do interesującego nas modelu, ceny materiałów eksploatacyjnych, terminy dostaw części zamiennych do urządzeń specjalnych.

Bez względu na to, jak bardzo banalne, głównym błędem przy wyborze ładowarki teleskopowej, staje się koncentrowanie się na cenie maszyny. “Kupujący patrzy na te najtańsze, nie porównując możliwości takiej ładowarki ze swoimi planami wobec niej, i w efekcie, zaoszczędziwszy 2-3 tys. euro, dostaje maszynę niewygodną dla operatora, z trudnościami w obsłudze lub w ogóle nie pasującą do charakteru pracy, a co gorsza, gdy sprzęt zaczyna się psuć, nie można znaleźć do niego części zamiennych, zwłaszcza – dotyczy to marek azjatyckich czy indyjskich”. Sytuacja jest inna w przypadku amerykańskich lub europejskich marek: tylko oficjalni dealerzy sprzedają części zamienne dla nich w regionach, a oni zawyżają ceny i dostarczają je na zamówienie. Na takie chwile są sklepy internetowe jak AgroMalibu24.pl.

Biorąc pod uwagę, że ładowarki teleskopowe to jedne z najbardziej obciążonych maszyn we flocie firmy, które w sezonie często pracują na trzy zmiany. Ważne jest, aby przypomnieć o konieczności regularnej i rygorystycznej konserwacji zgodnie z przepisami.

W okresie pogwarancyjnym rolnicy oszczędzają na jakości oleju silnikowego, a czasem nawet zapominają o jego wymianie. Taka nieostrożność jest szkodliwa dla tak drogich maszyn jak ładowarka teleskopowa, czy jakakolwiek inna maszyna rolnicza lub ciągnik.

Często jest tak, że po zakupie, przeprowadzeniu szkolenia przez serwisanta i pokazaniu jakie przyciski biorą udział w podstawowych procesach, mechanik nie zagląda do instrukcji obsługi. Gdyby operatorzy uczestniczyli w dodatkowych szkoleniach poza sezonem lub wprowadzili zasadę, aby przynajmniej przeczytać instrukcję obsługi sprzętu rolniczego, która wyjaśnia cechy zakupionych już maszyn i ich prawidłowe użytkowanie, byłoby znacznie mniej błędów i reklamacji sprzętu.

Tylko wielu rolników, zaoszczędzić na częściach zamiennych, zamawianie nieoryginalnych części zamiennych z Chin, nieznanych producentów, a czasem nawet fałszywe niskiej jakości.

Jeśli zamawiasz nieoryginalne części zamienne do ładowarki teleskopowej, traktora, kombajnu, to znajdź wiarygodnego sprzedawcę, który zna się na częściach zamiennych z rynku wtórnego i doradzi Ci, którą część zamienną i od którego producenta lepiej kupić. Jako niezawodny partner w zakresie części zamiennych do maszyn specjalnych, maszyn rolniczych, zwróć uwagę na Agromalibu24.p. Nie szukamy szybkiego zysku, ważna jest dla nas długoterminowa współpraca, wiemy dokładnie, które części zamienne są odpowiednie dla Państwa maszyn.

Tylko maszyny zaangażowane w rolnictwie, potrzebują wysokiej jakości oleju napędowego. Często maszyny nie są prawidłowo tankowane w terenie.
Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na znaczenie regularnego serwisowania przy użyciu odpowiednich środków smarnych i filtrów, które można znaleźć również w naszym sklepie z częściami zamiennymi do ciągników i maszyn rolniczych.

Szczególnej uwagi wymagają silnie obciążone przeguby ramy i wysięgnika. Szczególnie ważne jest, aby używać do nich odpowiedniego smaru. Doświadczenie pokazuje, że problemy z pękniętymi tulejami i sworzniami zawiasów u rolników pojawiają się, gdy stosowany jest smar nieodpowiedni do pracy maszyny. Rolnicy jak tanie smary, które są dobre tylko do smarowania łożysk i przegubów uniwersalnych, które są pod zupełnie innym poziomem naprężeń. Z drugiej strony, do mocno obciążonych przegubów potrzebny jest specjalny smar, który równie dobrze sprawdza się w tych warunkach.

Prowadnice wysięgnika teleskopowego są jedną z najbardziej wymagających smarowania części tego typu urządzeń. Wynika to z faktu, że konstrukcja tego urządzenia została w ostatnich latach kilkakrotnie ulepszona. Wprowadzenie nowoczesnych technologii i zastosowanie materiałów kompozytowych jest jednym z priorytetowych kierunków. W związku z tym, również przy stosowaniu środków smarnych wymagane jest inne podejście.

“W praktyce operator może spotkać się ze skróconą żywotnością prowadnic belki, wysokim poziomem hałasu podczas wysuwania lub szarpaniem zamiast równomiernego wysuwania. W takich przypadkach można założyć, że zespół jest przeciążony, nieprawidłowo zaprojektowany lub uszkodzony. W większości przypadków problem polega na tym, że środek smarny stosowany w tym obszarze nie jest w pełni zgodny z wymaganiami.

Często w wymaganiach dla smarów przewodnikowych określana jest tylko konsystencja produktu. Jednak wybieranie smarów tylko na podstawie konsystencji jest błędem, nawet w obrębie jednej klasy smarów. Faktem jest, że mogą występować zbyt duże różnice we właściwościach użytkowych produktów. Dlatego też, gdy mówimy o efektywnej pracy belki polowej, dobór smaru należy rozpocząć od materiału, z którego wykonana jest prowadnica.

Na przykład, jeżeli parą cierną belki polowej jest metal na metalu, zaleca się stosowanie smarów zawierających stałe wypełniacze. Grafit lub dwusiarczek molibdenu są najbardziej powszechne. Z reguły są to produkty o ciemnoszarej lub prawie czarnej barwie.

Takie klasyczne smary nie mają jednak zastosowania do bardziej obiecującego materiału wysięgnika, jakim jest polimer (połączenie cierne metal-polimer). W parach trących metal-polimer cząstki stałe mogą działać jak materiały ścierne, a ich obecność w smarze jest niepożądana. Dlatego, aby uzyskać wymagany poziom właściwości przeciwzużyciowych bez utraty płynności poślizgu należy stosować oleje bazowe o wyższej lepkości oraz zaawansowane technologie zagęszczaczy – radzi.

Tak więc, zwykle zalecana lepkość oleju bazowego w smarze wynosi 150-220 centystoksów (cSt), ale w przypadku braku twardych wypełniaczy jest ponad dwukrotnie wyższa (przy okazji, takie smary wyglądają na lżejsze). Według specjalisty, jednym z najbardziej obiecujących rodzajów smarów do tego typu urządzeń jest smar wykonany z zagęszczaczem polimocznikowym. Początkowo takie smary były stosowane w sportach motorowych. Technologia ta zapewnia niższy współczynnik tarcia w porównaniu z konwencjonalnymi rozwiązaniami. W wysięgnikach teleskopowych zastosowanie takich smarów zapewnia bardziej płynne przesuwanie się wysięgnika. Natomiast stosowanie smaru metalowo-polimerowego z wypełniaczami stałymi może prowadzić do zużycia prowadnic belki polowej.

Oprócz środków smarnych do wysięgnika teleskopowego, należy również zwrócić uwagę na zakres temperatur roboczych olejów mineralnych (olej przekładniowy, olej hydrauliczny, olej silnikowy), czyli czy pokrywają się one z rzeczywistymi warunkami pracy maszyny.